اخبار جدید علم و فناوری

در اینجا علم و فناوری رو مورد کنکاش قرار می دهیم

اخبار جدید علم و فناوری

در اینجا علم و فناوری رو مورد کنکاش قرار می دهیم

قورباغه های بند انگشتی

شش قورباغه که از کوچک‌ترین قورباغه‌های جهان هستند، به تازگی در مکزیک پیدا شده‌اند که برخی از آنها حتی کوچک‌تر از یک سکه کوچک هستند.


 به نقل از دیلی‌میل، شش گونه جدید از قورباغه‌ها که برخی از آنها کوچک‌تر از دو سانتی‌متر هستند، توسط دانشمندان در مکزیک شناسایی شده‌اند.


این دوزیستان مینیاتوری در زیستگاه‌های مختلف مکزیک مشاهده شده‌اند و شباهت زیادی به سایر اقوام نزدیک خود دارند.


دانشمندانی که به شناسایی این شش گونه جدید از تیره "کراگاستور"(Craugastor) کمک کردند، می‌گویند که باید آنها را به عنوان در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی کرد و خواستار نگهداری بهتر و بیشتر از آنها شدند.


دکتر "جف استریچر" محقق دوزیستان و خزندگان در موزه تاریخ طبیعی که در کشف این شش گونه نقش به سزایی داشته است، می‌گوید: من به عنوان بخشی از یک فصل در پایان نامه دکترای خود، روی این قورباغه‌های کوچک بومی مکزیک کار می‌کردم. من و ناظر رساله، به آنها علاقه‌مند بودیم، زیرا یافتن آنها برخلاف فراوانی‌شان، بسیار دشوار است.


وی افزود: با این وجود، آرایه‌شناسان(تاکسونومیست‌ها) این گروه را چندان مطالعه نکرده‌اند، زیرا اندازه و رنگ آنها بسیار متفاوت است، بنابراین این یک چالش خاص به نظر می‌رسد.


وی ادامه داد: همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، من چیزهای مختلفی داشتم که روی آنها کار می‌کردم و این فصل از پایان نامه دکترای من هرگز به جایی که می‌خواستم نرسید. از زمان شروع کار در موزه، دانشجویانی را پیدا کردم که مثل من برای شناسایی این قورباغه‌ها شوق داشتند و بنابراین در نهایت پس از یک وقفه ۱۲ ساله ما توانستیم برخی از روابط این گونه‌ها را در این گروه درک کنیم

جابجایی یک فضاپیمای باری درایستگاه فضایی چینی‌ها

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، ببنا به اظهار نظر آژانس فضایی سرنشین دار چین، تیانژو ۳ در ساعت ۵:۰۲ صبح به وقت پکن(۰۱:۳۲ به وقت تهران) از درگاه اتصال عقب "تیانه"(ماژول اصلی ایستگاه فضایی جدید این کشور به نام تیانگونگ) جدا شد و  به درگاه اتصال جلوی این ماژول منتقل شد و در ساعت ۹:۰۶ صبح نیز یک عملیات هماهنگی رایانه‌ای لازم برای جفت شدن و اتصال را تکمیل کرد.


آژانس فضایی سرنشین‌دار چین همچنین گفت که تیانه و تیانژو ۳ هر دو در شرایط خوبی هستند و منتظرند تا با فضاپیمای باری تیانژو ۴، فضاپیمای سرنشین دار شنژو۱۴ و ماژول آزمایشگاهی ونتیان(Wentian) اتصال یابند.


به گفته مقامات چینی، در ماه ژوئیه، اولین ماژول آزمایشگاهی این ایستگاه فضایی به نام " ونتیان"(Wentian یا Quest for the Heavens) به فضا پرتاب خواهد شد، در حالی که قطعه دوم به نام "منتیان"(Mengtian یا "Dreaming of the Heavens) در ماه اکتبر به این ایستگاه فرستاده خواهد شد.


چین قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ ساخت ایستگاه فضایی خود را در مدار به پایان برساند. در مجموع شش ماموریت برای امسال درنظر گرفته  شده است که می‌توان به پرتاب فضاپیمای باری تیانژو ۴ در ماه مه، فضاپیمای سرنشین دار تیانژو ۱۴ در ژوئن، ماژول آزمایشگاهی ونتیان در ماه ژوئیه و ماژول آزمایشگاهی منتیان در ماه اکتبر اشاره کرد. هنگامی که آنها به "تیانگونگ" اتصال یابند، ایستگاه با ساختار T شکل کامل خواهد شد.


"شنژو-۱۳" آخرین ماموریت سال گذشته میلادی برای ساخت ایستگاه فضایی بود که در روزهای گذشته فضانوردان آن به زمین بازگشتند. ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در حالی که انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ به کارخود پایان دهد.

اضافه وزن منجر به افزایش ۲ برابری خطر ابتلا به سرطان رحم می شود

دانشمندان بریتانیایی در یافته‌های اخیرشان اظهار کرده‌اند اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم را دو برابر می‌کند.


به گزارش ایسنا و به نقل از اس تی دی، نتایج تحقیقی که توسط محققان دانشگاه "بریستول" انجام شده و در مجله "BMC Medicine" منتشر شده است، بیان می کند که اضافه وزن دائمی خطر ابتلا به سرطان رحم را در زنان تقریبا دو برابر می‌کند.


مطالعه دانشگاه "بریستول" یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد به ازای هر پنج واحد بی.ام.آی(شاخص توده بدنی) اضافی، خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم(شکل رایج سرطان رحم) در زنان تقریبا دو برابر می‌شود.


طی این مطالعه دانشمندان نمونه‌های ژنتیکی حدود ۱۲۰ هزار زن از استرالیا، بلژیک، آلمان، لهستان، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند که حدود ۱۳ هزار نفر از آنها به سرطان رحم مبتلا بودند. این مطالعات آماری بین‌المللی جامع، یکی از اولین تحقیقات در این مورد است که به تاثیر بی.ام.آی بالا در طول زندگی، بر افزایش خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم پرداخته است.


محققان طی این مطالعه حتی به بررسی ۱۴ نشانگر که می‌تواند چاقی و سرطان رحم را به هم ارتباط دهد نیز  پرداختند. آنها دو هورمون(انسولین ناشتا و تستوسترون) را کشف کردند که خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد. دانشمندان در آینده با تعیین دقیق چگونگی افزایش خطر ابتلا به سرطان از جمله از طریق بررسی این هورمون‌ها، می‌توانند از داروهایی برای کاهش یا افزایش سطح این هورمون‌ها در افرادی که دارای ریسک ابتلا به سرطان هستند، استفاده کنند. به عنوان مثال، داروهایی مانند متفورمین که در درمان دیابت استفاده می‌شوند می‌توانند میزان هورمون‌ها را کاهش دهند و تحقیقات نشان می‌دهد که این دارو بر خطر سرطان نیز تاثیر می‌گذارد، اگرچه مطالعات بیشتر در حال انجام است.

راهپیمایی فضایی روس‌ها برای ترمیم بازوی رباتیک اروپا

دو فضانورد روس بیش از ۶.۵ ساعت را بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی گذراندند تا یک بازوی رباتیک جدید را راه‌اندازی کنند.


 به نقل از اسپیس، این دو فضانورد کار خود را در روز دوشنبه(۱۸ آوریل) آغاز کردند تا یک بازوی رباتیک ساخت اروپا را خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی راه‌اندازی کنند. این پیاده‌روی فضایی اولین پیاده‌روی از هفت عملیات برنامه‌ریزی شده برای راه اندازی بازوی رباتیک جدید بود.


مهندسان ماموریت اکسپدیشن ۶۷، "اولگ آرتمیف"(Oleg Artemyev) و "دنیس ماتویف"(Denis Matveev) که هر دو از سازمان فضایی فدرال روسیه موسوم به روسکاسموس هستند در ساعت ۱۱ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۳۰ به وقت تهران) از ماژول پویسک(Poisk) خارج شدند و ماموریت شش ساعت و ۳۷ دقیقه‌ای خود را بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز کردند.


این دو فضانورد سپس به سمت ماژول آزمایشگاهی چند منظوره نائوکا رفتند، جایی که این بازوی رباتیک جدید از لحظه پرتاب با ماژول در ژوئیه ۲۰۲۱ در آنجا قرار داشته است.


بازوی رباتیک اروپا(ERA) پس از راه‌اندازی تبدیل به اولین دستگاهی خواهد شد که می‌تواند به بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی خدمت‌رسانی کند. کانادارم ۲(Canadarm۲) و بازوی رباتیک JEMRMS در بخش ایالات متحده این ایستگاه نمی‌توانند به اندازه کافی گسترش یابند تا به بسیاری از مناطق مورد نیاز در بخش روسیه دسترسی پیدا کنند.

کشف داروهای ضد سرطان با بالاترین سرعت

محققان انگلیسی در بررسی جدید خود، روش جدیدی را برای کشف سریع‌تر داروهای ضد سرطان ارائه داده‌اند.


 به نقل از آی‌او، دانشمندان روش جدیدی را برای تسریع در کشف داروهای ضد سرطان توسعه داده‌اند. "دانشگاه باث" (University of Bath) در بیانیه‌ای مطبوعاتی نوشت: این روش، مولکول‌هایی را شناسایی می‌کند که می‌توانند پروتئین‌های خطرناک را پیش از ایجاد آسیب‌های محرک بیماری و از طریق متوقف کردن تعامل آنها با DNA سلول، غیر فعال کنند.


این پلتفرم جدید کشف دارو که "TBS" نام دارد، توسط دانشمندان "دانشگاه‌ باث" و "دانشگاه کنت" (University of Kent) انگلستان توسعه داده شده است و این قابلیت را دارد که به طور چشمگیری به جستجوی درمان برای سرطان‌های کشنده سرعت ببخشد. این پیشرفت، عواقب گسترده‌تری نیز دارد؛ زیرا پروتئین‌های دخیل در سرطان، نقش اصلی را در بسیاری از مریضی های دیگر از جمله پوکی استخوان و بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم مفصلی و پسوریازیس بر عهده دارند.


پروفسور "جودی میسون" (Jody Mason)، محقق ارشد این پروژه گفت: شناسایی فرآیندهایی مانند TBS که می‌توانند روند یافتن داروهای جدید بیماری‌های حاد را برای دانشمندان سرعت ببخشند، یک مزیت بزرگ برای پژوهش به شمار می‌رود