اخبار جدید علم و فناوری

در اینجا علم و فناوری رو مورد کنکاش قرار می دهیم

اخبار جدید علم و فناوری

در اینجا علم و فناوری رو مورد کنکاش قرار می دهیم

یک تغییر ژنتیکی عامل ابتلاء انسان به سرطان

بررسی های جدید حاکی از آن است که یک تغییر کوچک در دی.ان.ای ما که پس از تکامل ما از سایر نخستی‌ها رخ داده است، ما را مستعد ابتلا به سرطان کرده است.


به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، سرطان در سایر نخستی‌سانان یا نخستی‌ها (Primates) نسبتا نادر است. به عنوان مثال نتایج کالبد شکافی ۹۷۱ نخستی‌ غیرانسانی که در باغ وحش فیلادلفیا در پنسیلوانیا بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۳۲ جان خود را از دست داده بودند، نشان داده است که تنها هشت نفر دارای تومور بوده‌اند.


"کریستین یاکوبوزیو-دوناهه" (Christine Iacobuzio-Donahue) از مرکز سرطان مموریال اسلون–کترینگ نیویورک و همکارانش برای اینکه دریابند چرا ما بیشتر مستعد ابتلا به سرطان هستیم، صدها ژن را بین انسان و ۱۲ گونه نخستی‌های غیر انسانی مقایسه و بررسی کردند.


آنها کشف کردند از زمانی که انسان تکامل یافتند نسخه کمی متفاوت از ژنی به نام "BRCA۲" نیز در بدن آنها تکامل یافته است.


" BRCA۲" به عنوان یک ژن مهارکننده تومور شناخته می‌شود زیرا در ترمیم دی.ان.ای نقش دارد. با این حال محققان دریافتند که یک تغییر کوچک دی.ان.ای در ژن BRCA۲ انسان، آن را ۲۰ درصد در ترمیم دی.ان.ای در مقایسه با دیگر نخستی‌ها دارای نقص کرده است که این امر می‌تواند علت افزایش ابتلای انسان به سرطان باشد.


این دست اورد به دانش موجود در مورد نقش BRCA۲ در سرطان انسان می‌افزاید. به عنوان مثال ما می‌دانیم که افرادی با انواع خاصی از ژن BRCA۲ در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پستان و تخمدان هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد