اخبار جدید علم و فناوری

در اینجا علم و فناوری رو مورد کنکاش قرار می دهیم

اخبار جدید علم و فناوری

در اینجا علم و فناوری رو مورد کنکاش قرار می دهیم

از بین بردن بیماریهای قلبی و عروقی با ویرایش یک ژن کلسترول

محققان با ویرایش دی‌ان‌ای در یک داوطلب، به دنبال کاهش سطح کلسترول وی و پایان دادن به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.


 به نقل از آی‌ای، ممکن است برای افراد سخت باشد که یک رژیم غذایی سفت و سخت در پیش گیرند، حتی اگر در برخی موارد به معنای گذشتن از سلامتی باشد. شکی نیست که کلسترولِ بد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، بیماری‌هایی که علت اصلی مرگ و میر در جهان هستند و همچنین میزان سکته مغزی را که پنجمین علت مرگ و میر در جهان است را افزایش می‌دهند. اما در عین حال، علم در حال پیشرفت است و راه‌های جلوگیری از چنین شرایطی نیز به همین ترتیب در حال توسعه است.


در حال حاضر در آزمایش جدیدی که توسط شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی "ورو تراپیوتیک"(Verve Therapeutics) انجام شده است، یک داوطلب در نیوزیلند برای کاهش کلسترول بد خود تحت عمل ویرایش دی‌ان‌ای قرار گرفته است.


دانشمندان می‌گویند، انتظار می‌رود این درمان به طور دائم سطح LDL یا همان کلسترول بد را در خون این بیمار کاهش دهد.


دانشمندان در طول این آزمایش، از نسخه متفاوتی از ابزار ویرایش ژن "کریسپر" برای اصلاح یک "حرف" از دی‌ان‌ای در سلول‌های کبدی بیمار استفاده کردند. این نسخه که "ویرایش پایه" نام دارد، با کریسپرِ سنتی متفاوت است، زیرا یک حرف واحد از دی‌ان‌ای را با حرف دیگری جایگزین می‌کند و ژن مورد نظر را برش نمی‌دهد.


این تیم تحقیقاتی بر روی ژنی به نام "PCSK۹" تمرکز کرد که به تنظیم سطح LDL در خون کمک می‌کند. آنها به این نتیجه رسیدند که این فرآیند جدید، این ژن را خاموش می‌کند.


این کمپانی مطمئن است که روش ابداعی آن در دراز مدت به میلیون‌ها نفری که به دلیل سطح بالای کلسترول از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند، کمک خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد