اخبار جدید علم و فناوری

در اینجا علم و فناوری رو مورد کنکاش قرار می دهیم

اخبار جدید علم و فناوری

در اینجا علم و فناوری رو مورد کنکاش قرار می دهیم

تشخیص ابشارسیتوکین با یک سنسور جدید

محققان دانشگاه تگزاس در دالاس با همکاری شرکتی به نام "EnLiSense" یک سنسور تعریق الکتروشیمیایی پوشیدنی ابداع کردند که می‌تواند کموکین‌ها را در عرق تشخیص دهد و به کاربران و پزشکان در مورد عفونت ویروسی یا باکتریایی هشدار دهد.


به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، این دستگاه همچنین در مورد یک طوفان سیتوکین(Cytokine Storm) قریب الوقوع هشدار می‌دهد. طوفان سیتوکین زمانی رخ می‌دهد که سطوح بالایی از مولکول‌های التهابی به یک باره توسط بدن آزاد می‌شود و این عارضه اغلب کشنده است. این ابزار پوشیدنی همچنین می‌تواند در تشخیص موارد کووید-۱۹ شدید که در آن خطر طوفان سیتوکین نیز قابل توجه است، هشدار دهد.


سنسورهای عرق به سرعت در حال توسعه هستند و حال محققان در آخرین مطالعه خود یک حسگری توسعه داده‌اند که می‌تواند مولکول‌های التهابی مرتبط با عفونت‌ها را شناسایی کند.


در این بررسی محققان این حسگر الکتروشیمیایی را برای تشخیص پروتئین القایی با اینترفرون گاما(IP-۱۰) و لیگاند القاکننده آپوپتوز مرتبط با فاکتور نکروز تومور(TRAIL) طراحی کردند که هر دو با یک طوفان سیتوکین مرتبط هستند.


"شالینی پراساد"(Shalini Prasad) محقق این مطالعه گفت: کار ما خاص است، زیرا تا این تاریخ مشخص نبود که آیا این مولکول‌ها در عرق وجود دارند یا خیر. ما ثابت کردیم که فناوری تعریق کم حجم ما واقعا قادر به اندازه‌گیری این نشانگرهای زیستی است.


جالب اینجاست که این حسگر به پزشکان اجازه می‌دهد تشخیص دهند که آیا فردی احتمالا به عفونت باکتریایی یا ویروسی مبتلا شده است یا خیر اگرچه برای تعیین دقیق عامل بیماری زا به آزمایش دیگری نیاز است.

امکان بازیابی حرکات دست پس از سکته مغزی

هنگامی که فردی بر اثر سکته مغزی یا آسیب مغزی فلج می‌شود، بخش عمده‌ای از بهبودی او وابسته به هدایت فیزیکی اندام آسیب دیده است تا مغز بتواند حرکات از دست رفته را بازیابی کند و آن‌ها را دوباره بیاموزد. یک اسکلت خارجی جدید دقیقاً این کار را برای دست انجام می‌دهد و بیماران می‌توانند از آن در خانه خود استفاده کنند.


به نقل از نیواطلس، این دستگاه که "Emovo Grasp" نام دارد، توسط استارتاپ سوئیسی "Emovo Care" که وابسته به موسسه تحقیقاتی "اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان" (EPFL) است، تولید می‌شود.


این دستگاه دارای دو کابل متحرک است که هر کدام در یک غلاف جداگانه قرار گرفته‌اند و به‌عنوان تاندون‌های مصنوعی عمل می‌کنند. آن‌ها پشت دست فرد آسیب‌دیده قرار می‌گیرند و از طریق حلقه‌های سیلیکونی به انگشتان اشاره و میانی فرد متصل می‌شوند.


هنگامی که کاربر می‌خواهد گرفتن یک شیء را تمرین کند، کافی است یک دکمه را روی یک کنترل از راه دور فشار دهد تا دستگاه کابل‌ها رو به جلو هدایت کند. این کار باعث می‌شود که انگشتان کاربر دور جسم قرار بگیرند. از آن‌جا که کف دست و سر انگشتان پوشیده نشده و با جسم تماس مستقیم دارد، فرد می‌تواند شیء و میزان فشاری که به آن وارد می‌کند را حس کند. این فشار را می‌توان از طریق کنترل دستگاه را کنترل کرد.

علت مرگ سالمندان مبتلا به کووید-۱۹

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند مرگ ناشی از کووید-۱۹ در میان سالمندان ممکن است به دلیل محدودیت‌های ژنتیکی در تقسیم سلولی باشد.


به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، توانایی سیستم ایمنی برای مبارزه با کووید-۱۹ تا حد زیادی به توانایی آن در تکثیر سلول‌های ایمنی برای از بین بردن موثر کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ بستگی دارد. این سلول‌های ایمنی شبیه‌سازی شده نمی‌توانند در تعداد زیاد ایجاد شوند.


نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد که توانایی بدن برای تولید این سلول‌های شبیه‌سازی شده عمدتا در سنین بالا کاهش می‌یابد. این نتایج می‌توانند به محققان در درک این موضوع که چرا کووید-۱۹ چنین تاثیر مخربی بر سالمندان دارد، کمک کنند.


با هر تقسیم  دی.ان.ای در تقسیم سلولی، کلاهک انتهایی آن که تلومر(telomere) نامیده می‌شود، کوتاه‌تر می‌شود. یک سلول پس از یک سری تکرار بسیار کوتاه می‌شود و در یک نقطه، تقسیم آن متوقف می‌شود. این محدودیت برای همه سلول‌ها یا حیوانات اعمال نمی‌شود اما برای سلول‌های ایمنی انسانی اعمال می‌شود.


"جیمز اندرسون"(James Anderson) استاد دانشگاه واشنگتن در این باره گفت: سیستم ایمنی افراد عادی با وجود این محدودیت تا حدود ۵۰ سالگی بسیار خوب است و بعد آن زمانی است که تعداد کافی سلول‌های ایمنی هسته‌ای به نام سلول‌های T، تلومرها را کوتاه کرده‌اند و نمی‌توانند به سرعت خود را از طریق تقسیم سلولی به تعداد کافی شبیه‌سازی کنند تا به ویروس کووید-۱۹ حمله کرده و آن را از بین ببرند.

درمان افسردگی با رژیم غذایی مدیترانه‌ای

بررسی جدید پژوهشگران "دانشگاه فناوری سیدنی" نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند افسردگی را در مردان جوان درمان کند.


 به نقل از نیو اطلس، ارائه مجموعه شواهدی در مورد این که رژیم غذایی چگونه می‌تواند بر سلامت روانی ما تأثیر بگذارد، همچنان ادامه دارد زیرا پژوهش‌ها، خطرات عادات غذایی ناسالم را نشان می‌دهند. یک پژوهش جدید، این پدیده را در مردان جوان مبتلا به افسردگی بالینی مورد بررسی قرار داده و نشان داده است که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به کاهش سریع و قابل توجه نشانه‌های افسردگی کمک کند.


این تحقیق که توسط دانشمندان "دانشگاه فناوری سیدنی"(UTS) انجام شده، بر سلامت روانی مردان جوان متمرکز است. افسردگی، یکی از شایع‌ترین اختلالات سلامت روانی است و یک عامل خطر مهم برای خودکشی به شمار می‌رود. براساس آمار دولتی، بیش از سه چهارم مرگ و میرهای ناشی از خودکشی در استرالیا، در مردان صورت می‌گیرد.


این پژوهش، ۷۲ شخص بین ۱۸ تا ۲۵ سال مبتلا به افسردگی متوسط تا شدید را در بر داشت که رژیم‌های غذایی نامناسب داشتند. شرکت‌کنندگان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که رژیم غذایی خود را به رژیم مدیترانه‌ای تغییر داده بودند یا از نوعی حمایت اجتماعی به نام دوستی‌درمانی برخوردار شده بودند.

تشخیص زودتر پارکینسون با انالیز صدای افراد

دانشمندان "دانشگاه آریزونا" آمریکا در یافته‌های اخیرشان اظهار کرده‌اند بررسی ارتباط میان ژن پارکینسون و مشکلات صوتی می‌تواند به تشخیص زودهنگام این بیماری در افراد بیانجامد.


 به نقل از تی ان،  بیماری پارکینسون یک اختلال مغزی است که بر حرکت افراد مبتلا تاثیر می‌گذارد. علائم بیماری پارکینسون معمولا به تدریج شروع می‌شود و با گذشت زمان بدتر می‌شود. این بیماری حدود ۵۰ درصد بیشتر از زنان، مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علل بیماری نیز شامل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. بیماری پارکینسون بیشتر به دلیل علائم مربوط به حرکت مانند لرزش اندام که در فرد ایجاد می‌شود، شناخته شده است.


 اخیرا محققان آمریکایی اظهار کرده‌اند بررسی ارتباط میان ژن پارکینسون و مشکلات صوتی می‌تواند سبب تشخیص زودهنگام این بیماری شود.


یکی دیگر از مواردی که افراد مبتلا به این بیماری دچار آن می‌شوند این است که این بیماری مانع تولید صوت می‌شود و به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری گاها یک صدای ملایم و یکنواختی دارند. تحقیقات نشان داده است که این علائم اغلب در مراحل اولیه بیماری(گاهی چند دهه قبل از علائم مرتبط با حرکت) ظاهر می‌شوند.


پژوهشهای جدید انجام شده توسط دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد که یک ژن خاص که معمولا با پارکینسون مرتبط است ممکن است از دلایل مربوط به این صدا باشد و نتایج این مطالعه می‌تواند به تشخیص و درمان زودهنگام بیماران پارکینسون بینجامد.