اخبار جدید علم و فناوری

در اینجا علم و فناوری رو مورد کنکاش قرار می دهیم

اخبار جدید علم و فناوری

در اینجا علم و فناوری رو مورد کنکاش قرار می دهیم

امکان پیش‌بینی زوال عقل از طریق آزمایش خون

پژوهشگران ایرلندی و آمریکایی در تحقیقی مشترکی، یک پروب زیستی جدید را در خون کشف کرده‌اند که می‌توان از آن برای شناسایی افراد در معرض ابتلا به زوال عقل استفاده کرد.


 به نقل از نوروساینس نیوز، پژوهش جدید "دانشگاه ملی ایرلند در گالوی"(NUI Galway) و "دانشگاه بوستون"(Boston University)، یک پروب زیستی خون را شناسایی کرده است که می‌تواند در تشخیص افرادی که دارای نخستین نشانه‌های زوال عقل هستند، حتی پیش از آغاز نشانه‌ها کمک کند.


پژوهشگران در این پروژه، سطوح یک نشانگر تخریب عصبی موسوم به "P-tau181" را در خون ۵۲ بزرگسال که از نظر شناختی سالم بودند، اندازه‌گیری کردند و سپس، پت‌اسکن‌ مغز را انجام دادند. نمونه خون از افرادی گرفته شد که هیچ علائم شناختی نداشتند و آزمایش شناختی آنها در زمان آزمایش خون، طبیعی بود.


تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که میزان بالای P-tau181 در خون، با تجمع بیشتر آمیلوئید بتا مرتبط است. اسکن‌ها به طور میانگین، هفت سال پس از آزمایش خون کامل شدند. بررسی‌ها نشانگر این بود که نشانگر زیستی P-tau181، نسبت به دو نشانگر زیستی دیگر در پیش‌بینی نشانه‌های آمیلوئید بتا از روی اسکن‌های مغزی، عملکرد بهتری دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد